Contact Te Huur

De ideale sloep!

Feedback ...

Huur een reddingssloep


Klussen!

Klussenlijst

Ontwerpen


Projecten

Kallisto 7.35m

Hoek van Bosch 650

Keizersloep 7.35m

IJsblauw 7.35m

Dixhoorn 9.00m

Gele banaan 9.00m

Dimitri 3 6.50m

PondeOui 7.35m

Droomsloepen

Franz Kokkeler

Holtz semi-cabin

Spanjaard 735

PondeOui

Sir Francis Drake

Lighthart

De Knip

Merlin

Mamboo 5

Zinnia

Barracuda

Friendship

Alandia Oriental

De Welvaert III

Links

broadessentials.com letswrapp.it


Bouwsysteem: Hout-Epoxy

Klus artikel 13: Bouwsysteem: Hout-Epoxy

Het Hout-Epoxy bouwsysteem is gebaseerd op twee basis componenten, t.w. hechthout en epoxy . Door het hout te bewerken met epoxy, ontstaat een nieuw composiet materiaal. Composiet wil zeggen, samengesteld materiaal. Het idee van een composiet materiaal is om de eigenschappen van de basismaterialen zodanig te combineren dat een nieuw materiaal ontstaat met unieke eigenschappen.

Hout-Epoxy wordt reeds jarenlang toegepast in de botenbouw. Schepen als Waarschip, Kolibri, Valk, een kapiteinssloep en nog veel meer voorbeelden, varen reeds jarenlang rond. Het systeem heeft zich ruimschoots bewezen als zeer handzaam, uiterst duurzaam en waardevast. Wellicht het grootste nadeel van het hout-epoxy systeem is de kosten van de epoxy harsen. Dit nadeel zorgt voor hogere kosten bij fabricage. Deze investering verdient zich uiteindelijk wel terug in duurzaamheid.

Hoe werkt het hout-epoxy systeem

Het hechthout wordt geleverd als plaatmateriaal, en dient gezaagd cq gefreesd te worden in de benodigde delen. De hechthout delen dienen schoon (ontdaan van zand en vuil, vetvrij etc.) bewerkt te worden met epoxy impregneer hars. Doordat de impregneer hars zeer dun is, en door de eigenschappen van de hars an-sich, trekt de hars relatief snel en diep in het hechthout. Met name de kopse kanten van het hout verdient extra aandacht.

Het werkstuk dient vervolgens in elkaar gezet te worden. Bijvoorkeur door het in elkaar schuiven van de delen, danwel het verbinden van de delen met middels het hanteren van geschikte 'tijdelijke' vorm-verbindingen zoals de puzzle-stuk verbinding, oog-pen verbinding of bijvoorbeeld houten-deuvel verbindingen. Het is ook goed mogelijk om simpelweg te werken met lijmklemmen om delen bij elkaar te brengen. Om tijd te besparen worden bouwpakketten ook wel voorzien van zgn snelsluitingen.

Definitieve verbindingen worden gerealiseerd middels verlijmen mbv epoxy hars. Er zijn diverse lijmverbindingen mogelijk, echter niet alles is even constructief verantwoord (zie hier voor achtergrond informatie).

Een veel voorkomende verbinding die gerealiseerd wordt bij langsverbindingen van delen is een fillet. Een fillet wordt gemaakt met behulp van epoxy plamuur.

Verder is het mogelijk om verbindingen aanzienlijk te verstevigen middels het verwerken van versterkingsvezels, zoals glas vezels (andere vezels zijn o.m. carbon en kevlar). Dit werkt hetzelfde alsook gebruikelijk is bij polyester bouwsystemen.

Schroef-werk en/of ander ijzerwerk in het werkstuk dient voorkomen te worden waar mogelijk. Elke schroef is een potentiele roestbron. Of een 'gat' in de conserverende werking van het epoxysysteem, dat ook weer kan leiden tot verzwakking. Tenslotte is de noodzaak tot het hanteren van schroeven in een constructie, dikwijls een teken dat de constructie ter plekke te kort schiet. Er zijn natuurlijk altijd situaties denkbaar waarbij het gebruik van schroeven de enige denkbare oplossing is. Zorg in dit geval voor goede verlijming van de schroef.

Het werkstuk dat gecreerd is middels het hout-epoxy systeem, is een gesloten houten systeem, doordrenkt en geconserveerd met epoxy hars, waarbij geen enkel stuk 'bloot' hout meer te vinden is. De hout-verbindingen zijn geconstrueerde verbindingen, versterkt middels epoxy als lijm of als plamuur.


Fillet verbinding

UV (on)bestendigheid

Ondanks het feit dat epoxy zovele positieve eigenschappen heeft, heeft het ook een belangrijke beperking. Het is niet UV bestendig. Dit betekent dat de kwaliteit van epoxy afneemt, indien het langere tijd, zonder bescherming wordt blootgesteld aan zon. Een UV block dient dus aangebracht te worden. Om dit probleem te verhelpen kan een dekkende alsook transparante DD lak gebruikt worden.

Uitvoeren reparaties

Doordat het composiet materiaal zijn eigenschappen langdurig behoud, is het uitvoeren van reparaties eenvoudig te doen met dezelfde materialen. Schade is op te lossen door het maken van nieuwe passende hechtouten onderdelen en die verlijmen in het werkstuk, ofwel nog simpeler in geval van kleine schades, even met een schuurpapiertje aanpakken en met behulp van epoxyplamuur opvullen.

Benodigde gereedschappen

De hout-epoxy bouwer beschikt over een eenvoudige gereedschapskist nodig. Hij werkt met een schuurmachine, een houtbeitel, een winkelhaak, lijmklemmen, rubber hamer, mengpotjes/emmertjes, roerhoutjes, kwasten en plamuur messen. Verder is het van belang om te beschikken over een droge werkplek.

Flexibiliteit in de afbouw

Een bijkomend voordeel van hout-epoxy bouw is de flexibiliteit. Voor elk produkt dat gemaakt wordt zijn in feite vrij eenvoudig wijzigingen door te voeren. Dit betekent dat er relatief veel keuzevrijheid bestaat. Het systeem is derhalve zeer geschikt van klantspecifieke one-offs botenbouw of kleine serie bouw. Dit in tegenstelling tot het werken met mallen; zodra er gewerkt gaat wordt met mallen ligt de nadruk direkt op serie bouw.

Kromme of gebogen vlakken

Doordat het hout vlak plaatmateriaal betreft, is het niet eenvoudig mogelijk om vrije vormen te realiseren, zoals de rompvorm van een reddingssloep. Wel is het zeer goed mogelijk om gebogen oppervlaktes te creeren middels bijvoorbeeld buigmultiplex. Dit materiaal is buigzaam. Het is goed te impregneren en derhalve ook te verlijmen en verduurzamen. Buigmultiplex kan gebruikt worden voor rugleuningen, ronde dekdelen, stuurstanden etc.

Geschiktheid Hout-Epoxy

De combinatie van duurzaamheid, eenvoud van werken en de geringe eisen die gesteld worden aan het gereedschap, maakt dat Hout-Epoxy zeer geschikt is voor (kleine series) jacht- en sloepen bouw. Dit geldt voor het interieur werk als bankjes, tafels wandjes, en minstens ook voor exterieur werk als dekken, vloeren en rompen.

Prijs

De prijs is niet al te gunstig. Dit is in feite een van de belangrijkste redenen dat een hout-polyester systeem toch veelal de voorkeur geniet. Het hechthout an sich is niet duur, echter de epoxy hars is een unieke hars dat hoogwaardiger is dan polyester en bijvoorbeeld polyurethaan hars. De prijs van de epoxy basis hars is dan ook aanzienlijk hoger dan van polyester hars.






Home