Contact Te Huur

De ideale sloep!

Feedback ...

Huur een reddingssloep


Klussen!

Klussenlijst

Ontwerpen


Projecten

Kallisto 7.35m

Hoek van Bosch 650

Keizersloep 7.35m

IJsblauw 7.35m

Dixhoorn 9.00m

Gele banaan 9.00m

Dimitri 3 6.50m

PondeOui 7.35m

Droomsloepen

Franz Kokkeler

Holtz semi-cabin

Spanjaard 735

PondeOui

Sir Francis Drake

Lighthart

De Knip

Merlin

Mamboo 5

Zinnia

Barracuda

Friendship

Alandia Oriental

De Welvaert III

Links

broadessentials.com letswrapp.it


Projecten!


Deze sectie 'Projecten!' op www.reddingssloep.nl beschrijft diverse opbouw/afbouw project verslagen projecten met reddingssloepen. Zowel de positieve als de negatieve ervaringen komen aan bod.

Voor de klussers en bouwers in kwestie is het natuurlijk leuk om te laten zien welke drempels er genomen zijn, en ondanks alle onvermijdelijke tegenslagen, tot welk mooi resultaat de inzet en het doorzettingsvermogen heeft geleid. Voor de klussers in spe, oftewel de toekomstige trotse eigenaren van mooie sloepen, is het bekijken van deze projecten een ideale manier om te leren van andermans successen en leermomenten.

Er zijn twee soorten projecten, nl afbouwprojecten van nieuwe casco's en opknapprojecten van originele reddingssloepen . Enkele verschillen zijn:

  • 1. Een opknapproject vergt een hoop breek, schuur, plamuur, schilder werk, alvorens met de afbouw begonnen kan worden. Een afbouwproject begint direct met het opbouwen, elke stap levert iets concreets op.
  • 2. Een opknapproject vindt doorgaans plaats als one-off project, met een onbekende romp en staat van de boot als uitgangspunt. Oplossingen en werkzaamheden verschillen per boot.
  • 3. Afbouwprojecten zijn doorgaans korter, omdat er minder voorbereidend werk te doen is (zie punt 1), en omdat gebruik gemaakt kan worden van standaard oplossingen (zie punt 2).

Ad 1: Voorbereidend werk

De opknapprojecten van originele reddingssloepen beginnen niet zelden met het kaal maken van de boot. Alle losse onderdelen eraf en eruit. Gaandeweg dienen de verrassingen zich aan. Er heeft jarenlang water en brandstof gestaan in een van de volgeschuimde bakken. De romp heeft diverse beschadigingen. Repareren van de romp lukte niet in 1 keer, omdat betere voorbehandeling van de ondergrond nodig bleek te zijn. De romp heeft niet 1 verflaag, maar minimaal 9. Allerlei fitting werk dient vervangen te worden (huiddoorvoeren, slangen, etc..), omdat materialen blijkbaar toch vergaan gedurende decennia op de zee. Nadat de romp opnieuw gespoten was, bleek de verf niet goed te houden en bovendien bleek de romp niet strak... enzovoort enzovoort. Belangrijk om te weten is, dat hoe onoverzichtelijk een opknapproject ook mag lijken, uiteindelijk, met doorzettingsvermogen, is elke sloep perfect voor elkaar te krijgen. Dus ... niet opgeven ... de behaalde resultaten laten dit zien!!


Ad 2. One-Off

Het idee achter een One-Off project is dat elk probleem dat zich aandient tijdens het project wel een oplossing kent. Het vergt doorgaans echter wel uitzoek werk om de beste en meest efficiente oplossing te vinden, uit te werken, te testen en toe te passen. Als het probleem overeenkomsten vertoont met problemen in andere projecten, dan kan er van elkaar geleerd worden. Als een bepaald probleem exact overeenkomt met situaties uit andere projecten, dan kunnen de oplossingen van andere projecten direct overgenomen worden. Dit scheelt veel tijd en energie.


Ad 3. Afbouwprojecten korter!

Als je punt 1 en punt 2 bij elkaar optelt, dan is het duidelijk dat afbouwprojecten van nieuwe casco rompen efficienter uitgevoerd kunnen worden dan de opknapprojecten van de originele sloepen. E.e.a. hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheid beschikbare informatie voor de casco's.

Voor nu, klik links op het scherm op 1 van de projecten voor het betere leeswerk.







Home